ETISKE RETNINGSLINJER VED HANDEL MED OG OMSETNING AV HEST
Vedlagt finner dere utkast til etiske retningslinjer ved handel med og omsetning av hest. Disse er utarbeidet av en arbeidsgruppe bestående av Randi Haukebø, Hallgeir Oftedal, Ove Tysnes og Kathinka Mohn.
Vi ønsker oss tilbakemelding, kreative innspill, ros og ris!
Høringsfrist er mandag 9. september, til kathinka@rytter.no.
Dersom noe er uklart, er Kathinka å nå på telefon 95 16 66 08. I tillegg til deg er utkastet sendt på høring til :
· Grenlederne
· Klubbene
· Rytterkretsene
· Landslagsutøverne, senior – alle grener
· Ungdomskomiteen v/leder
· Trenerkomiteen
· Hestepraktiserende veterinærers forening
· Lagledere og forbundskapteiner knyttet opp til landslagene
· Norsk hestesenter på Starum
· Norsk Varmblod
· Melsom videregående skole v/rektor
· TKr v/leder
· Etisk råd v/leder
· Morten Aasen
· Ulf Storemark
· JJ-horses
· Solveig Karstensen Aarnes
· Stine Gøtesen
· Anne Kristin Sydnes
· Odd Magnus Knævelsrud
· Nina Johnsen
Vi benytter anledning til å ønske dere alle god sommer!
Med vennlig hilsen / Kindest regards
Kathinka Mohn
Tillegg
11 – Etiske retningslinjer ved handel med og omsetning av hest
(Vedtatt
av Forbundsstyret )
For å
fremme hestesporten på alle plan er det viktig for NRYF at klubbenes medlemmer
trygt kan inngå avtale om kjøp og salg av hest. De lover som i dag gjelder i
kjøpsforhold, gir i de fleste tilfelle partene god beskyttelse, men mye
avhenger likevel av hvordan aktørene opptrer, hvilke avtaler som inngås og de
undersøkelser og forberedelser som gjøres. Det ligger ikke innenfor NRYFs
myndighet å regulere omsetningen av hest i Norge, men det er i NRYFs interesse
at aktørene opptrer forsvarlig og med respekt for hverandres interesser.
Det er
viktig for NRYF å understreke viktigheten av at det skal tas hensyn til hestens
velferd ved omsetning av hest, og at dette må vurderes opp i mot det enkelte
individ.
For å
fremme et formål om trygg og sikker omsetning av hest, har derfor
Forbundsstyret vedtatt nedenstående
etiske retningslinjer som det forventes at medlemmene i NRYFs klubber følger
når de kjøper eller selger hest:
§
1 – Hvem retningslinjene gjelder for
De etiske retningslinjene gjelder for alle medlemmer av klubber tilsluttet NRYF når de er involvert i omsetning av hest. Retningslinjene gjelder således for
De etiske retningslinjene gjelder for alle medlemmer av klubber tilsluttet NRYF når de er involvert i omsetning av hest. Retningslinjene gjelder således for
1. medlemmer som kjøper eller
selger egen hest,
2. medlemmer som opptrer som
mellommenn eller rådgivere ved omsetning av hest.
Videre
stiller NRYF særlige krav om etisk bevissthet fra
3. tillitsvalgte på alle
nivåer
4. ansatte i NRYF
5. representasjonsryttere
6. støtteapparatet rundt
representasjonsryttere
7. trenere
Reglene
gjelder tilsvarende for medlem som er fullt ansvarlig deltaker i ansvarlig
selskap eller er styremedlem eller daglig leder i aksjeselskap, når et slikt
selskap står som kjøper eller selger av hest.
§
2 – Definisjoner
Hestehandler er en som regelmessig og mot godtgjøring opptrer som mellommann eller rådgiver ved omsetning av hest eller som skaffer seg inntekt gjennom å kjøpe og selge hest for egen regning.
Trener er en som organisert og/eller mot godtgjøring instruerer elever i sportslig virksomhet i alle grener tilknyttet NRYF.
Hestehandler er en som regelmessig og mot godtgjøring opptrer som mellommann eller rådgiver ved omsetning av hest eller som skaffer seg inntekt gjennom å kjøpe og selge hest for egen regning.
Trener er en som organisert og/eller mot godtgjøring instruerer elever i sportslig virksomhet i alle grener tilknyttet NRYF.
Tillitsvalgte er de som på alle nivåer
fra klubb til forbund er valgt til posisjon eller verv.
Representasjonsryttere er de som av krets eller
forbund blir utpekt til å representere ryttersporten ved mesterskap, stevner
eller andre arrangementer.
Støtteapparatet er de personer som har
oppgaver knyttet til oppfølging av representasjonsryttere.
§
3 – Formål
Formålet med retningslinjene er å sikre at omsetning av hest skjer innenfor samfunnsmessig akseptable normer, og at det skapes tillit og trygghet innenfor hesteomsetningen. I dette ligger blant annet å søke at en kjøper får riktig hest til riktig pris. Et særlig ansvar i denne sammenheng påhviler de som opptrer som hestehandlere og/eller trenere/rådgivere.
Formålet med retningslinjene er å sikre at omsetning av hest skjer innenfor samfunnsmessig akseptable normer, og at det skapes tillit og trygghet innenfor hesteomsetningen. I dette ligger blant annet å søke at en kjøper får riktig hest til riktig pris. Et særlig ansvar i denne sammenheng påhviler de som opptrer som hestehandlere og/eller trenere/rådgivere.
§ 4 – Generelt
Ved kjøp og salg av hest gjelder lov om kjøp av 13. mai 1988 og lov om forbrukerkjøp av 21. juni 2002. Disse retningslinjene har ikke til hensikt å gripe inn i de rettigheter og plikter den aktuelle kjøpsloven gir kjøper og selger, men vil gjennom et sett etiske retningslinjer stille krav til klubbmedlemmers, utøveres, treneres og lederes opptreden i forbindelse med omsetning av hest.
Ved kjøp og salg av hest gjelder lov om kjøp av 13. mai 1988 og lov om forbrukerkjøp av 21. juni 2002. Disse retningslinjene har ikke til hensikt å gripe inn i de rettigheter og plikter den aktuelle kjøpsloven gir kjøper og selger, men vil gjennom et sett etiske retningslinjer stille krav til klubbmedlemmers, utøveres, treneres og lederes opptreden i forbindelse med omsetning av hest.
All omsetning skal være forsvarlig og
ingen, verken selger, kjøper eller mellommann, må utnytte den andre parts
ukyndighet eller mangel på erfaring. En selger eller mellommann skal også
veilede eller samrå seg med kjøper for å sikre at kjøper får en hest som svarer
til formålet med kjøpet. Det anbefales bruk av NRYFs
standardkontrakter for omsetning av hest og Avtale om tjeneste som
mellommann/rådgiver.
Trener har et særlig ansvar når hans
eller hennes elev skal kjøpe hest, fordi treners råd og bistand som regel vil
være avgjørende for hvilket valg av hest eleven gjør. For å unngå at trener
kommer i en situasjon som er egnet til å svekke tilliten til hans eller hennes
upartiskhet ved medvirkning til elevens hestekjøp, bør en trener ikke selge
hest til egen elev. Trener kan medvirke som rådgiver eller mellommann, og kan motta
en særskilt godtgjørelse for dette dersom det er avtalt på forhånd. Er trener
selger eller kjøper av hesten skal det fremgå av kjøpekontrakten, det samme
gjelder dersom trener mottar godtgjørelse.
§
5 – Import og eksport av hest
Medlem som kjøper og /eller selger hest fra /til utlandet skal orientere seg om hvilke offentligrettslige regler som gjelder i forbindelse med innførsel av hest. Hestehandlere har et særlig ansvar for at slike offentligrettslige regler blir fulgt og plikter å gjøre den som kjøper hest av ham kjent med at slike regler finnes.
Medlem som kjøper og /eller selger hest fra /til utlandet skal orientere seg om hvilke offentligrettslige regler som gjelder i forbindelse med innførsel av hest. Hestehandlere har et særlig ansvar for at slike offentligrettslige regler blir fulgt og plikter å gjøre den som kjøper hest av ham kjent med at slike regler finnes.
§
6 – Informasjonsplikt
Før endelig kjøpekontrakt undertegnes skal selger uoppfordret gi all nødvendig informasjon om hesten. Informasjonen skal være så fyldig og korrekt som mulig.
Før endelig kjøpekontrakt undertegnes skal selger uoppfordret gi all nødvendig informasjon om hesten. Informasjonen skal være så fyldig og korrekt som mulig.
§
7 – Standardkontrakter og lisens
Det anbefales at medlemmer ved omsetning av hest benytter NRYFs standardkontrakter for hestekjøp og følger de anbefalinger som er gitt om veterinærbesiktigelse og andre undersøkelser i forbindelse med kjøpet. En kopi av kjøpekontrakten sendes NRYF i forbindelse med lisens av hesten eller eierskifte i NRYFs hesteregister. Tilsvarende opplysninger bør sendes NRYF dersom annen kontrakt er brukt. I den kopi som sendes NRYF kan opplysning om pris utelates.
Ved lisens av hest i NRYFs hesteregister skal for øvrig de til enhver tid gjeldende regler gitt i KR I følges.
Det anbefales at medlemmer ved omsetning av hest benytter NRYFs standardkontrakter for hestekjøp og følger de anbefalinger som er gitt om veterinærbesiktigelse og andre undersøkelser i forbindelse med kjøpet. En kopi av kjøpekontrakten sendes NRYF i forbindelse med lisens av hesten eller eierskifte i NRYFs hesteregister. Tilsvarende opplysninger bør sendes NRYF dersom annen kontrakt er brukt. I den kopi som sendes NRYF kan opplysning om pris utelates.
Ved lisens av hest i NRYFs hesteregister skal for øvrig de til enhver tid gjeldende regler gitt i KR I følges.
§ 8 – Sanksjoner
Det hender fra tid til annen at det blir uenighet og tvist i kjøpsforhold. Dersom det etter at det foreligger rettskraftig dom mellom partene i en sak om omsetning av hest, viser seg at det kan foreligge et brudd på NRYFs etiske retningslinjer, kan forholdet – dersom vedkommende part er medlem av NRYF – rapporteres til NRYF.
Det hender fra tid til annen at det blir uenighet og tvist i kjøpsforhold. Dersom det etter at det foreligger rettskraftig dom mellom partene i en sak om omsetning av hest, viser seg at det kan foreligge et brudd på NRYFs etiske retningslinjer, kan forholdet – dersom vedkommende part er medlem av NRYF – rapporteres til NRYF.
§
9 – Forbundsstyrets fullmakt
Etter vedtak på Ryttertinget i 2011 er det Forbundsstyret som fastsetter de etiske retningslinjene for omsetning av hest. Forbundsstyret fastsetter også:
- standardkontrakter som skal benyttes ved kjøp og salg, jf. § 7
- de krav som skal stilles ved lisensiering av hest
- andre nødvendige tiltak slik at formålet med disse regler kan bli oppfylt og det kan kontrolleres at reglene blir fulgt.
Etter vedtak på Ryttertinget i 2011 er det Forbundsstyret som fastsetter de etiske retningslinjene for omsetning av hest. Forbundsstyret fastsetter også:
- standardkontrakter som skal benyttes ved kjøp og salg, jf. § 7
- de krav som skal stilles ved lisensiering av hest
- andre nødvendige tiltak slik at formålet med disse regler kan bli oppfylt og det kan kontrolleres at reglene blir fulgt.
§
10 – Endringer
Endringer i disse retningslinjer kan bare foretas av Forbundsstyret.
Endringer i disse retningslinjer kan bare foretas av Forbundsstyret.
Kommentarer
Legg inn en kommentar
Du er velkommen til å skrive en liten hilsen eller kommentar til oss:)